ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 研究紀要
  2. 59号 (2020)

全面的遠隔授業における 学習者の深い思考を誘発する授業デザインの一考察 ~コミュニケーションアプリLINE を利用した協調学習~

https://daion.repo.nii.ac.jp/records/2000274
https://daion.repo.nii.ac.jp/records/2000274
e76c7f2d-d960-4db3-b03e-72a0e62feb21
名前 / ファイル ライセンス アクション
59_5.pdf 59_5.pdf (1.5 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-10-03
タイトル
タイトル 全面的遠隔授業における 学習者の深い思考を誘発する授業デザインの一考察 ~コミュニケーションアプリLINE を利用した協調学習~
言語 ja
タイトル
タイトル Collaborative English Learning in ONLINE Environment
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 遠隔授業, 協調学習, 学習観, 学習意欲, 授業設計
キーワード
言語 en
主題 remote learning, collaborative learning, learning belief, motivation to learn, class design
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.60386/0002000274
ID登録タイプ JaLC
著者 酒井, 恵理子

× 酒井, 恵理子

WEKO 121

ja 酒井, 恵理子

ja-Kana サカイ, エリコ

en SAKAI, Eriko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本年度新入学生は、COVID-19予防のため入学早々、1 度もクラス仲間や授業担当教員と対面することなく、遠隔授業の受講を余儀なくされた。筆者は、このような状況下にある学生の学習環境を通常の対面授業に近づけるため、Web会議アプリケーション「Zoom」とコミュニケーションアプリ「LINE」の「オープンチャット」を併用し、授業シラバスで当初予定していたグループディスカッションによる深い思考を誘発する学びあいの実現を試みた。
ディスカッションのような学習者相互による対話を取り入れた学習方法に、東京大学大学発教育支援コンソーシアム推進機構が提唱する「知識構成型ジグソー法」がある。本稿では、この「知識構成型ジグソー法」を基に遠隔授業を設計し、実践した内容を報告するとともに、実践前後における対象学生の学習意欲の変化について考察する。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The target first-year students have so far had no opportunity to directly get to know either their teacher Sakai or their fellow classmates owing to the COVID-19 disaster. Therefore, the teacher-student relationship has only been based on the indirect contact on the Internet. Under the circumstances, it is interesting to review in a long span the effectiveness of this online remote learning, do researches into the learners’ attitude to English learning before and after this ONLINE class.
This paper focuses on surveying (1) the effectiveness of the writer’s ONLINE English class, using the LINE messaging app, OpenChat, together with the Zoom videotelephony software program, in students' small group discussions, and (2) how much and how effectively the target collaborative activities will work out in learner interactive communication and ultimately motivate students to learn English not by memorizing but through deep thought provoking activities.
言語 en
bibliographic_information 研究紀要
en : Bulletin of Osaka College of Music

号 59, p. 5-19, 発行日 2021-03-01
出版者
出版者 大阪音楽大学
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0286-2670
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-10-03 01:54:51.895659
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3